Thursday 20 May 2021

Bruttokansanonnellisuus

Kuten varmasti kaikki tiedämme, meidän yhteiskunta ei toimi tällä hetkellä ja muutosta pitää tapahtua. Yksi tärkeä muutos, mistä olen kirjoittanut toisaalla, on että meidän pitää etsiä inhimillisempi ja luonnollisempi uskonto kuin kapitalismi koska se tuhoaa meidän ihmiskunnan. Järjetön brtuttokansantuote, joka mittaa ainoastaan taloudellista kasvua, on korvattava bruttokansanonnellisuus lukemalla. Aiheesta löytyy useita englanninkielisiä artikkeleita mm tässä https://www.adb.org/news/features/gross-national-happiness-bhutan-12-things-know

Ja suomenkielinenkin uutinen löytyy täältä https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3493320-bhutanissa-tavoitellaan-bruttokansanonnellisuutta

On hyvin inhimillistä että kun me kerran saadaan joku idea päähämme niin meille tulee melkein kuin pakkomielle seurata kyseistä ideaa loputtomiin vaikka se ei enää toimisikaan. Kokemukseni ja ymmärrykseni mukaan tässä on kyse ihmisen alitajuisesta muutoksen eli kuoleman pelosta. Esimerkkinä siitä on oma kokemukseni masennuksesta. Kärsin masennuksesta noin 10 vuotiaasta lähtien aina 24 vuotiaaksi asti. Menin silloin elämäni ensimmäiselle Vipassana meditaatio retriitille ja 4 päivän meditaation jälkeen ymmärsin että voin luopua siitä masennuksesta jota olin kantanut mukanani siihen asti mutta tulin tietoiseksi että jossain syvällä mielessäni minulla oli niin suuri kiintymys siihen identifikaatioon itsestäni masentuneena. Oli kumma tunne että masennuksesta oli tullut itselleni oma identiteetti, hetkellisesti en tiennyt kuka olin ilman masennusta. Myöhemmin olen ymmärtänyt että vanhojen mielikuvien pitää "kuolla" jotta uudet voi tulla niiden tilalle. 

Tietysti toinen syy minkä takia bruttokansantuotteesta on tullut niin tärkeä on koska se on osa maailmaa hallitsevan kapitalismin uskonnon oppeja. Olen kirjoittanut kapitalismista toisaalla lisää. 

No comments:

Post a Comment